Photo credit: Caroline Laberge
Stéphanie was a graduate of the Conservatoire de Musique du Québec in Montreal and a third prize winner at both the Concorso Internazionale per cantanti Lirici Spazio Musica in Orvieto and the Montreal Symphony Orchestra Standard Life Competition.
Her operatic roles included Micaëla (Carmen), Frida Kahlo (Yo soy la desintegración), Marguerite (Faust), Almirena (Rinaldo), Violetta (La Traviata), Fiordiligi (Cosi fan tutte), Rosalinde (Die Fledermaus), the Countess (Le Nozze di Figaro) and Claudine (La fille du Tambour-Major).
Stéphanie also enjoyed a varied concert and oratorio repertoire and appeared with many renowned ensembles and orchestras.
She performed with I Musici, Amati Ensemble, Chants Libres, Orchestre symphonique de Trois-Rivières, Orchestre symphonique de l’Estuaire, Pacific Opera Victoria, St-Pertersburg Opera Florida…and many more.
***********************************************
Sa passion pour l’opéra, la scène et le jeu se confirme dès sa première année au Conservatoire de musique de Montréal.
Elle a récolté les honneurs lors de concours prestigieux : Troisième Prix au XVIII Concorso Internazionale per Cantanti Lirici Spazio Musica, Orvieto, Italie (2013), Finaliste au Concours International de chant Altamura-Caruso, NY (2011), Premier Prix au Concours de musique du Canada (2011) et Troisième Prix au Concours de l’Orchestre Symphonique de Montréal Standard Life (2008). Elle tenait à remercier les Jeunesses Musicales du Canada pour leur support.
Elle a interprété plusieurs rôles dont Marguerite (Faust), Micaëla (Carmen), Rosalinde (Die Fledermaus), la Comtesse Almaviva (Le Nozze diFigaro), Fiordiligi (Cosi fan tutte), Violetta (La Traviata), Almirena (Rinaldo), Frida Kahlo (Yo soy la desintegración) et Claudine (La fille du Tambour-Major).
En concert, elle a été invitée comme soliste dans les grandes œuvres du répertoire classique.
Elle s’est produite entre autres avec la compagnie Chants Libres, St- Petersburg Opera Florida, Pacific Opera Victoria, la Société d’art lyrique du Royaume, l’Orchestre Symphonique de Trois-Rivières, l’Orchestre Symphonique de l’Estuaire, I Musici, l’Orchestre de la Francophonie, l’Ensemble Amati, l’Orchestre Symphonique de Longueuil, etc.
VIDEO CLIPS / EXTRAITS VIDÉO
Critical Acclaim
“Au terme de ce spectacle de haut niveau qui a été longuement ovationné par le public, les commentaires ont été unanimes : la performance de Stéphanie Lessard a été rien de moins que magistrale. La brillante soprano a donné le ton au concert avec une étincelante prestation d’un extrait de Manon (Massenet). Ont suivi des versions abrégées d’opéras, Faust (Gounod), Les pêcheurs de perles (Bizet) et Carmen (Bizet).”
René-Pierre Beaudry, Point de vue Mont-Tremblant
6 Août 2012, Matinée à l’Opéra, Huberdeau
“Je retiens néanmoins quelques «numéros» comme celui de Ne blâmez jamais les Bédouins, d’Alain Thibault, le tout premier spectacle de Mme Vaillancourt, où lui succédait Stéphanie Lessard, brillante vocaliste qui a bien fait rire la salle.”
Claude Gingras, La Presse, 15 Mai 2011, Chants Libres : Arias
“Soprano Stéphanie Lessard as Almirena was angelic. Her coloratura effortless and pure, and so well-suited to this style of music. Her rendition of “Lascia ch’io pianga” was done with such sensitivity – her ornaments were subtle and tasteful, and the whole piece was pure brilliance. Her duet in Act 1 with Nemzer was beautiful, the blend of voices so well done, with such a lovely balance that it was one of the highlights of the show.”
Rinaldo, Pacific Opera Victoria
Schmopera, April 22, 2018, Melissa Ratcliff
“Lessard was captivating when she sang Rinaldo’s best-known aria, Lascia ch’io pianga (Let me weep), winning over the audience with her buttery delivery and big, rounded tones, the orchestra mirroring each of her sigh-like phrases.”
Rinaldo, Pacific Opera Victoria
Times Colonist, April 21, 2018, Adrian Chamberlain
“As Almirena, soprano Stéphanie Lessard had the fearsome task of delivering one of Handel’s best known and loved arias, ‘Lascia ch’io pianga,’ while dressed in bubble-gum pink tulle and tied up in Armida’s giant spider web. She succeeded, with a pure but still colourful sound.”
Rinaldo, Pacific Opera Victoria