Prizewinner at the Montreal International Music Competition in 2005, the Canadian soprano distinguished herself in Italy the same year winning 1st prize, the public prize and the best foreign singer at the 56th Gian Battista Viotti International Competition.
Recent performances for the soprano include Verdi’s Requiem and also Brahms’s Requiem in Montreal and in Ottawa. She also sang the soprano solo in the oratorio Elijah by Mendelssohn as well as in Beethoven’s Missa Solemnis with the Montreal Philharmonic Orchestra – the reviewer wrote : « From the Kyrie to the Agnus Dei, the canadian soprano demonstrated agility and remarkable vocal sensibility. »
In Europe, she sang the soprano solo in Beethoven’s 9th Symphony for the Association Artistique des Concerts Colonne in Paris.
Her first recording of Rachmaninoff and Liszt songs entitled « Romances » with the pianist Louise-Andrée Baril has received international acclaim.
Whether in concert or recital, Ms. Dionne demonstrates her vocal abilities in repertoire ranging from songs to lieder and opera to oratorio. She has performed with many symphony orchestras such as Montreal Symphony Orchestra, Metropolitain Orchestra, Trois-Rivières Symphony Orchestra, New Brunswick Symphony Orchestra, Orquesta del Nuevo Mundo (Mexico), Moscow Symphony Orchestra and Teatro Regio de Turin Orchestra.
At the opera, Ms. Dionne has received much acclaim for her performances in roles such as Micaëla in Carmen by Bizet (France), as Pamina in Die Zauberflöte by Mozart (Vienna), of Véronique in Véronique by Messager (France), of Donna Anna in Don Giovanni by Mozart (Italy) and Marguerite in Faust by Gounod (U.S.). Closer to home, we heard the soprano in the title role of Adina in Donizetti’s Elisir d’amore, a Flower Girl in Wagner’s opera Parsifal under the direction of Yannick Nézet-Séguin in Festival Lanaudière as well as the role of Françoise in the lyric version of André Gagnon’s Nelligan at the Opéra de Québec. The reviewer wrote about her performance « she plays her role to perfection, the voice is powerful and she brings a touch of emotion to this dramatic piece ».
Upcoming Montreal performances include Bruckner’s Mass No.3 and Beethonven’s Fantasia Op. 80 with the Montreal Philharmonic Orchestra in spring of 2019.
**************************************************************
Lauréate au Concours Musical International de Montréal, le soprano canadien Chantal Dionne a également remporté un triple triomphe en Italie au 56e Concours International Gian Battista Viotti : 1er Prix, Prix du Public et Prix pour le meilleur candidat étranger.
Son premier disque-récital, « Romances » avec la pianiste Louise-Andrée Baril est un succès international. «Chantal Dionne, soprano lyrique au timbre velouté, aux aigus impeccables, à la ligne de chant jamais heurtée, doublée de pianissimo élégiaque, fait merveille dans ce répertoire. (Rachmaninoff – Liszt, de son disque Romances) » B.N., Codaex, Médan, France.
Que ce soit en récital ou en concert, le soprano a un vaste répertoire lyrique qui varie de l’opéra à la mélodie en passant par l’oratorio. Récemment, nous avons pu entendre Chantal Dionne en tant que soliste invitée lors de deux concerts symphoniques à Montréal et à Ottawa dans les œuvres magistrales des Requiem de Verdi et de Brahms.
Nous avons pu également l’entendre dans la Messe Solennelle de Beethoven avec l’Orchestre Philarmonique de Montréal ; la critique parle de sa prestation comme ayant été remarquable : « Du Kyrie à l’Agnus Dei, le soprano québécois a démontré une agilité et une sensibilité vocale remarquables et a su animer les multiples ensembles avec l’Orchestre. »
A l’étranger, la soprano acadienne récolte tout autant de succès. Elle s’est produite avec l’Orchestre Symphonique de Douai en France dans une série de concerts lyriques sous la direction de M. Guy Condette ainsi qu’à Paris, dans le solo pour soprano de la Symphonie no.9 de Beethoven, pour l’Association Artistique des Concerts Colonne.
A l’opéra, Mme Dionne a obtenu des éloges pour ses performances dans les rôles de Micaëla dans Carmen de Bizet, de Véronique dans Véronique de Messsager ainsi celui de Pamina dans Die Zauberflöte de Mozart au Volksoper de Vienne. Au Québec, nous l’avons entendu à l’Opéra de Québec dans le rôle de Françoise dans la dernière version lyrique de la comédie musicale Nelligan d’André Gagnon ainsi que dans le rôle d’une Fille-Fleur dans l’opéra Parsifal de Wagner sous la direction de Yannick Nézet-Séguin au Festival de Lanaudière.
Elle s’est produite avec des orchestres tels que : l’Orchestre Symphonique de Montréal, l’Orchestre Métropolitain sous la direction de Yannick Nézet-Séguin, l’Orchestre de Trois-Rivières sous la direction de Jacques Lacombe, l’Orchestre de Sherbrooke sous la direction de Stéphane Laforest, l’Orchestre de chambre Mc Gill sous la direction de Boris Brott, l’Orchestre Symphonique du Nouveau-Brunswick, l’Orquesta del Nuevo Mundo (Mexico City), l’Orchestre Symphonique de Moscou ainsi que l’Orchestra del Teatro Regio de Turin en Italie.
A Montréal, nous pourrons entendre Chantal Dionne prochainement dans la Messe No. 3 de Bruckner ainsi que dans la Fantaisie pour chœur, piano, orchestre et solistes Op » 80 de Beethoven avec l’Orchestre Philarmonique de Montréal.
SOUND CLIPS / EXTRAITS SONORES |
U Mojevo Okna, Op. 26 No. 10 |
Vesennije Vody, Op. 24 No. 11 |
Oh! Quand je dors |
Air des bijoux |
L'invitation au voyage |